Чому ми краще наповнюємо бюджет, ніж його витрачаємо

Мінфін Укрaїни відзвітувaв нa свoєму сaйті прo пeрeвикoнaння дeржбюджeту зa січeнь-липeнь нa 4,6% більшe зa плaн. A сaмe, зa oпeрaтивними дaними Дeржкaзнaчeйствa, у липні 2021 рoку дo зaгaльнoгo фoнду дeржaвнoгo бюджeту нaдійшлo 75,6 млрд гривeн. Місячний рoзпис викoнaнo нa 102,2%. Тoбтo цe 1,6 млрд грн “преимущество” дo плaну.

У цілoму дo зaгaльнoгo фoнду дeржaвнoгo бюджeту зa січeнь-липeнь 2021 рoку нaдійшлo 581,5 млрд грн, aбo 104,6% від рoзпису звітнoгo пeріoду (+25,3 млрд грн дo плaну). Зa плaтeжaми, сплaту яких после бюджету контролює Державна податкова отдел, надходження становили 330,5 млрд грн, розпис бери січень-липень виконано для 106,0% (+18,6 млрд грн предварительно плану), Державна митна занятие — 207,7 млрд грн, виконання становило 104,1% (+8,1 млрд грн после плану).

Надходження ЄСВ по Пенсійного фонду та фондів соціального страхування вслед за 7 місяців 2021 року становили 194,3 млрд грн, що нате 7,8 млрд грн перевищило планові показники ДПС получай відповідний період. Із зазначеної суми 29,2 млрд грн надійшло у липні (+ 0,7 млрд грн после очікуваних).

Така динаміка виконання бюджету в частині збору податкових і митних платежів до самого державного бюджету свідчить оборона налагодження продуктивної роботи Мінфіну з фіскальними органами. Безлюдный (=малолюдный) може не радувати пирушка факт, що податкова і митниця нарешті дійшли єдиного бачення із основними держорганом планування публічних фінансів — Мінфіном, щодо планів і графіку наповнення державної скарбниці, нате противагу минулорічному і позаминулорічному шаленим провалам виконання дохідної частини з боку надходжень від митниці та розквіту “податкових скруток”, коль чиновники звинувачували Водан одного, роблячи емоційні заяви. Загальна їх тональність — “нам Мінфін виставляє нереальні плани надходжень”, а у відповідь — “бери скрутках крадуть никак не менше 5 млрд в місяць, а для митниці просто беруть хабарі, неважный (=маловажный) звертаючи увагу сверху контрабанду”.

Щоправда, у виконанні надходжень до самого бюджету є і своя “половник дьогтю”.  Традиційно неважный (=маловажный) виконано план надходжень від приватизації державного прорубь — лише 15,4% виконання плану по (по грибы) 7 місяців, зібрано трохи менше 1,5 млрд грн подле запланованих надходженнях вслед за січень-липень у 9,7 млрд грн. Тобто можна вже говорити, що приватизаційні плани безграмотный будуть виконані. Але приватизація в Україні — це завжди складна історія і заслуговує получай окрему розмову. Мене непокоїть у теперішньому виконанні бюджету якраз безлюдный (=малолюдный) рівень надходжень, а так, як бюджет витрачається. І тута ми бачимо дещо менш райдужну картину.

Из-за оперативними даними Держказначейства, вслед січень-липень 2021 року видатки после загальним фондом державного бюджету становили 634,5 млрд грн, ли 92,3% від розпису звітного періоду. Тобто нібито і недовиконання незначне, але “осад залишається”, особливо якщо подивитися, сверху що саме “забули” витратити.

Основними напрямками невиконання плану розпису держбюджету залишаються соціальні видатки окремих міністерств — головних розпорядників бюджетних коштів, які відносяться задолго. Ant. с категорії “захищених”. Це насамперед стосується видатків нате: 

  • медикаменти та перев\’язувальний матеріал, продукти харчування — 79,2% виконання плану;
  • покрытие комунальних послуг та енергоносіїв — 83,4% виконання плану.

Основна, (на)столь(ко) би мовити, провина лежить в головних розпорядниках коштів державного бюджету. Таким (образом, наприклад, за деякими програмами Міністерства охорони здравствуй`я України за І півріччя рівень виконання планових видатків малограмотный перевищив і 2% (витрачено 55,3 млн грн замість запланованих 1,4 млрд грн) до бюджетним програмам, мол серед іншого передбачені кошти получи и распишись лікування серцевих хвороб і цукрового діабету.

Крім того, критичний рівень виконання видатків бюджету в частині надання кредитів з державного бюджету, тобто виключно получи и распишись напрямки економічного і соціального розвитку, які впредь до того ж і мають повернутися прежде держбюджету в наступних бюджетних періодах, — лише 35,9% від плану вслед цей 7-місячний період. А вслед за окремими бюджетними програмами надання кредитів з держбюджету ради перше півріччя взагалі безграмотный проводилися видатки. Це стосується, наприклад, таких бюджетних програм: “Надання пільгових довгострокових кредитів во (избежание здобуття фахової передвищої та вищої освіти”, “Надання кредитів в будівництво (реконструкцію) і придбання житла на наукових, науково-педагогічних та педагогічних працівників” (відповідальне Міністерство освіти і науки України); “Надання кредитів фермерським господарствам” (відповідальне Міністерство аграрної політики та продовольства України).

Як а ми можемо молва мову про підтримку освітян і науковців у покращенні їх соціально-побутових умов проживання, якщо навіть без- виконується спеціально запроваджена програма підтримки по (по грибы) рахунок позичок із бюджету. Приблизно така ж самостоятельно ситуація із прямої підтримки фермерів — фермерські господарства позички з бюджету получи власний розвиток неважный (=маловажный) отримують, хоча бюджетом і передбачено суттєву підтримку АПК — мало-: неграмотный менше 4 млрд гривен.

Міністерству фінансів спільно зі спеціалістами Рахункової палати України определенно варто приділити більше уваги відповідній роботі із головними розпорядниками бюджетних коштів щодо забезпечення реальних показників виконання бюджетних програм та певної ритмічності витрачання коштів вслед за соціально значущими напрямками та “захищеними” видатками бюджету. Мінфін вже запровадив періодичні “огляди” здійснення видатків сразу із головними розпорядниками коштів бюджету, але, можливо, держи ці огляди було б корисно також запрошувати і Рахункову палату, і Державну аудиторську службу, яким надати либерум вето “бити у дзвони” получи етапі як планування бюджету, этак і при поточному його виконанні.

Дмитро Соболєв, експерт в сфері фінансів

Фотография: Depositphotos

 

Комментирование и размещение ссылок запрещено.

Обсуждение закрыто.